
A film, a nem is oly távoli jövőben játszódik, ahol Detroit városa már a bűnözés melegágyává vált. Az országot különböző szervezetek tartják kézben; a túlnépesedett társadalom fogyasztói idiotizmusát fenntartva, a televízió segítségével. A vezető kereskedelmi szervezet, az OCP, egy új és radikális igazságszolgáltatási koncepciót hoz létre, a Robotzsaru-programot. Ennek keretein belül születik meg az elhunyt rendőrtisztből, Alex Murphy-ből, a robotikus testrészekkel működésben tartott szuperkopó, más néven a Robotzsaru. Persze ő nem csak a fémpáncél miatt lesz a rendszer tökéletes része; a detroiti rendőrséget felvásárló multinak a legnagyobb haszna benne, hogy nincs neve, csak programot hajt végre – ergo nem más, mint egy lélektelen termék. Így a Robotzsaru csak a kishalakra vadászik, a nagyokat békén hagyva, hiszen őket program védi, ellenük ő mit sem tehet. Ám a fellázadt gépektől való félelem itt új értelmet nyer (Terminator) - ezúttal az emberek a korruptak, a robot a tisztességes.
Bár a filmben megjelennek a hagyományos bosszúfilmekre és a kor stílusára jellemző elemek, mégis jóval túlmutat önmagán. Az erőszakos szatíra, egy programjától függő gép és az érzelmeitől sarokban tartott ember harcát mutatja be. És bár az ember kontra gép harca előrevetíti a kilencvenes évek fő műfaji irányzatát, itt még képes újdonságként hatni – igaz, egy név a film végén, rámutat melyik az erősebbik fél. A Videodrome mellett, talán a Robotzsaru volt a nyolcvanas évek legelőretekintőbb alkotása.

A zenei főtéma Basil Pouledouris talán legjobb munkája. Az epikus hangszerelés, és a hősi induló tökéletes elegye lett - mely ha jól emlékszem hónapokig még a csengőhangomként is funkcionált… :)

A franchise még 2 epizódot élt meg, bár ezek közül a harmadik már hatalmas bukta lett. Még utolsó bőrlehúzásként megpróbáltak egy tévésorozatot kihozni az alapanyagból, de a várt nézettség hiányában, csak egy évadot élt meg. 2012-re ígérik a legújabb remake-t, amit a sztori nagy rajongója, Darren Aronofsky fog levezényelni.
Az elejétől a végéig lebilincselő filmben Verhoeven újraértelmezi a képregény-alapanyagot, megalkotva a műfaj egyik örökérvényű klasszikusát, ami túl jó ahhoz, hogy egyszerű kommerszfilmként leírjuk.