Egyetlen
nap alatt meggazdagodni, vagy mindent elveszíteni? Ilyen az igazi
bróker élet? Vajon mire lehet elegendő huszonnégy óra? Sikerül
visszaszerezni egy kisebb vagyont mielőtt bezárnak a világ
pénzpiacai?
Akkor,
amikor a világ
napi pénzügyi tranzakcióinak nagyjából kilencven százaléka
spekulációs pénz- és devizapiaci részvényműveletekhez
kapcsolódik, igencsak aktuális kérdéskört feszeget Török
Ferenc filmje. Bár az „overnight” egy illegális művelet, a
manővert mégis véghezvihetik számos országban a szemfüles, és
merész brókerek. Ezzel pedig akár a piacokat is romba dönthetik...
Török
Ferenc
a Moszkva tér és a Szezon után „nemzedéki” trilógiájának
befejező epizódjának szánta az Overnightot, de ez a film túlnőtte
az elődöket. Átgondoltabb, kidolgozottabb és jobban
fényképezett, mint a korábbi filmjei. Ez sem egy amerikai
„szuperprodukció”, félreértés ne essék, de az ötlet
mindenképpen dicséretes. Ugyanis még így öt év távlatából is
aktuális és érdekfeszítő.
Az
azonban sajnálatos tény, hogy kissé laposra sikerült a
végeredmény. Tudniillik számos unalmas párbeszéd tarkítja a
cselekményt. És ez alatt most ne csak azt tessék érteni, hogy
miről folyik a diskurzus, hanem azt is, milyen hanglejtéssel,
átéléssel, és élvezettel „beszélgetnek” a felek. Igazi
unalom „party” van Péter munkahelyén. Bár az is tény, hogy
oly mértékben azért zajlik az élet, hogy főhősünk ott (is)
kiéli szexuális vágyait...
A
színészi játék is hűen tükrözi az előbb leírtakat. Többnyire
az az érzése az embernek, hogy „olvasó próbát” néz. A
párbeszédek olyanok, mintha felolvasnák a szövegkönyvet.
Hatalmas luxus ilyet megengedni egy tudvalevően moziba szánt, és
mindenképpen profitra törekvő film esetében (csupán családi
felvételeken lehet elfogadható eme hozzáállás).
Bodó
Viktor
(Rosszfiúk, Kalózok, Nexxt) többnyire az elvárt szinten alakít.
Nem mondható, hogy lubickol Péter
szerepében, de egy profi színészhez "méltó" módon és
hozzáállással dolgozik az egész film alatt. Ez viszont már
kevésbé mondható el Eszenyi
Enikőről
(Utolsó jelentés Annáról, Kontroll, Amerikából jöttem...). Ő
sajnos az „olvasópróba” szindrómába esett. Nem túl életteli
Ági megformálása.
Szőcs
Artur
(Régimódi történet, Brooklyn) bár kevesebb hangsúlyt kapott,
mégis jobban megtölti, hitelesebben megformálja a rá osztott Zolika
szerepét, mint a főbb karaktereket játszó társai. (Pedig akkoriban
még nem volt rendezői diplomája is...) Nagy
Ervin
(Kaméleon,
Mansfeld, Régimódi történet)
is a tőle elvárható szinten alakít. Igaz, kevés ideje van
megmutatni Süni tulajdonságait, mégis sikerül azt
határozott fellépéssel, és profizmussal megtöltenie.
Az
Overnight alapvetően egy jó ötletre építkező, átlagosnak
mondható magyar-német film. Az indiai jelenetek szép felvételeket,
és helyszíneket tárnak elénk, a banki műveletek pedig érdekesek
az abban nem túlságosan jártas nézők számára. Azonban mégis
csak egyszer nézhető film.
Azoknak
ajánlom elsősorban, akik érdeklődnek a téma iránt, vagy
elkötelezett hívei valamely színésznek, avagy csak úgy,
általánosságban a magyar filmeknek.
Overnight előzetes: