Overnight (2007)

szombat, január 14, 2012 Bejegyezte: Szabó Noémi
Egyetlen nap alatt meggazdagodni, vagy mindent elveszíteni? Ilyen az igazi bróker élet? Vajon mire lehet elegendő huszonnégy óra? Sikerül visszaszerezni egy kisebb vagyont mielőtt bezárnak a világ pénzpiacai?

Akkor, amikor a világ napi pénzügyi tranzakcióinak nagyjából kilencven százaléka spekulációs pénz- és devizapiaci részvényműveletekhez kapcsolódik, igencsak aktuális kérdéskört feszeget Török Ferenc filmje. Bár az „overnight” egy illegális művelet, a manővert mégis véghezvihetik számos országban a szemfüles, és merész brókerek. Ezzel pedig akár a piacokat is romba dönthetik...

Török Ferenc a Moszkva tér és a Szezon után „nemzedéki” trilógiájának befejező epizódjának szánta az Overnightot, de ez a film túlnőtte az elődöket. Átgondoltabb, kidolgozottabb és jobban fényképezett, mint a korábbi filmjei. Ez sem egy amerikai „szuperprodukció”, félreértés ne essék, de az ötlet mindenképpen dicséretes. Ugyanis még így öt év távlatából is aktuális és érdekfeszítő.
Az azonban sajnálatos tény, hogy kissé laposra sikerült a végeredmény. Tudniillik számos unalmas párbeszéd tarkítja a cselekményt. És ez alatt most ne csak azt tessék érteni, hogy miről folyik a diskurzus, hanem azt is, milyen hanglejtéssel, átéléssel, és élvezettel „beszélgetnek” a felek. Igazi unalom „party” van Péter munkahelyén. Bár az is tény, hogy oly mértékben azért zajlik az élet, hogy főhősünk ott (is) kiéli szexuális vágyait...

A színészi játék is hűen tükrözi az előbb leírtakat. Többnyire az az érzése az embernek, hogy „olvasó próbát” néz. A párbeszédek olyanok, mintha felolvasnák a szövegkönyvet. Hatalmas luxus ilyet megengedni egy tudvalevően moziba szánt, és mindenképpen profitra törekvő film esetében (csupán családi felvételeken lehet elfogadható eme hozzáállás).
Bodó Viktor (Rosszfiúk, Kalózok, Nexxt) többnyire az elvárt szinten alakít. Nem mondható, hogy lubickol Péter szerepében, de egy profi színészhez "méltó" módon és hozzáállással dolgozik az egész film alatt. Ez viszont már kevésbé mondható el Eszenyi Enikőről (Utolsó jelentés Annáról, Kontroll, Amerikából jöttem...). Ő sajnos az „olvasópróba” szindrómába esett. Nem túl életteli Ági megformálása.
Szőcs Artur (Régimódi történet, Brooklyn) bár kevesebb hangsúlyt kapott, mégis jobban megtölti, hitelesebben megformálja a rá osztott Zolika szerepét, mint a főbb karaktereket játszó társai. (Pedig akkoriban még nem volt rendezői diplomája is...) Nagy Ervin (Kaméleon, Mansfeld, Régimódi történet) is a tőle elvárható szinten alakít. Igaz, kevés ideje van megmutatni Süni tulajdonságait, mégis sikerül azt határozott fellépéssel, és profizmussal megtöltenie.

Az Overnight alapvetően egy jó ötletre építkező, átlagosnak mondható magyar-német film. Az indiai jelenetek szép felvételeket, és helyszíneket tárnak elénk, a banki műveletek pedig érdekesek az abban nem túlságosan jártas nézők számára. Azonban mégis csak egyszer nézhető film.

Azoknak ajánlom elsősorban, akik érdeklődnek a téma iránt, vagy elkötelezett hívei valamely színésznek, avagy csak úgy, általánosságban a magyar filmeknek.

Overnight előzetes:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...