Black Swan (2010)

szerda, december 22, 2010 Bejegyezte: jangamen
Tökéletes. Talán még soha egyetlen filmre sem mondtam ezt, legalábbis abban biztos vagyok, hogy még soha nem gondoltam ezt ennyire komolyan. Valahol szégyent érzek, hogy egyetlen pillanatra is meginogott a hitem, s azt hittem, hogy Darren Aronofsky most valami szokványossal fog előrukkolni, valamivel, ami nem üt mély nyomot bennem, amin nem fog napokig járni az eszem, amit nem fogok úton-útfélen emlegetni. Tévedtem. Megalkotta eddigi legzseniálisabb művét, s én őszintén szólva nehezen találom a szavakat. Nehezen, mert nem egyszerű elmesélni, lehet, hogy nem is akarom, hisz a végére összeáll, többé is mint egy egésszé, valamivé, amit egy picit maga a néző alkot meg, magában, ott belül, ezt pedig mindenkinek magának kell megtennie.

Dráma ez, talán valahol a legnagyobb dráma, ami történhet valakivel, a feltétel nélküli odaadás és akarat drámája, a tökéletességé. Nina (Natalie Portman) ragyogó tehetséggel megáldott balett táncos, akinek elérkezik a nagy pillanata: főszerepet játszhat a Hattyúk Tavában. Azonban hiába a technika és a tudás, hiába a mérhetetlen akarás, a jellem nehezen formálható jószág: ahhoz, hogy el tudja játszani a fekete hattyú szerepét is, a gonoszt, meg kell változnia. Ennek azonban ára van, talán túl nagy is. Aztán amikor megjelenik egy új táncos a színen, aki pontosan olyan, mint Ninának lennie kellene, valami elszabadul, valami, amit nem lehet irányítani. Lily (Mila Kunis) valóban a szerepre hajt? Vagy csak a kényszerképzetek uralkodnak el Ninán? Ez korántsem ilyen egyszerű.

Az, amit Natalie Portman ebben a filmben nyújtott, az egész egyszerűen hihetetlen, ezzel övé 2010 női alakítása, nincs kétség, nincs vita. Mila Kunis és Vincent Cassel kiváló választás volt, ezzel pedig nagyjából bezárult a kör; a többi szereplőnek nincs számottevő jelentősége. Aronofsky pedig megcsinálta: olyan szinten hatott rám a film, hogy a vége után csak pislogtam; igen, köszönjük, ez A film, így kell ezt csinálni. Egy abszurd helyzet, ahol úgy épül fel a feszültség, hogy szinte észre sem veszed, de már majdnem rettegsz; úgy vélem megvan melyik film tarol idén az Oscar gálán. Nálam mindent visz.

Perfect.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...