Match Point (2005)

szombat, március 17, 2012 Bejegyezte: Szabó Noémi

Életünket véletlenek sorozatai alkotják. Bele gondoltak már abba, milyen különös, hogy miért pont akkor, és pont ott találkozunk a nagy Ő-vel, hogy miért abban a pillanatban vállalunk gyermeket? Folyamatosan apró, pici momentumokon múlik a sorsunk alakulása. Elegendő lehet csupán annyi, hogy „a labda átmegy-e a hálón, avagy sem”…

Senkit ne rémítsen meg a cím! Az első pár képkockát kivéve, szinte alig-alig jelenik meg a sport. Nem hangsúlyos a film egészét nézve. Tehát tessék csak nyugodtan megtekinteni azoknak is, akik nem rajonganak a teniszért, hiszen Woody Allen (Vicky Cristina Barcelona, Füles) olyan drámát rendezet, mely két órán keresztül fogva tartja a nézőket, és oly mértékben azonosulni enged a főszereplővel, hogy az már-már megrendítő. Egy olyan karakternek szorít a publikum, akiben „kissé” orvosi esetet vél felfedezni az ember, és nem éppen tisztességes módszerekkel hajt a gazdaggá válás útján. Akkor mégis miért zárhatja a szívébe a néző? Mert Woody Allen olyan fantasztikus módon építi fel a karakter, hogy már a film kezdetekor a társaság beleéli magát Chris (Jonathan Rhys Meyers) szerepébe. Ekkor ugyanis még a semmiből próbál felkapaszkodni, és a gazdagok világába betörni főhősünk. Amely szép lassan, ahogy haladunk előre a történetben, kezd megváltozni, és az érdekkapcsolatok felszínre törni. Ennek ellenére a továbbiakban is az ő oldalán marad a néző. Pedig…

Chris egyszerre két kapura is játszik. Mondhatni, nem egészen a fair play szerint. Nem mellesleg igazán arrogáns, alapvetően ellenszenves, amolyan kőbunkó típusú alak. Cselekedeteit szinte minden esetben az irányítja, hogy mennyire juthat tőle előrébb. Egyedül Nola (Scarlett Johansson) az, akihez más vezérli. A vágy, mely a végzetes pillanatig folyamatosan fokozódik benne…
Nola más karakter, bár azért ahogy mondani szokták zsák a foltját. Szóval őt sem kell ám félteni. Mégis, ő a kissé naiv, ámde mindenre elszánt szereplő. Céljai eléréséért hajlandó elmenni a végsőkig, bár azt a bizonyos pontot nem képes átlépni. Folyamatosan harcol a szerelméért, és még azt a nagyon aljas „trükköt” is beveti, amelyet csak egy nő tud, de ez is kevés a boldogságához.
Chloe (Emily Mortimer), Chris felesége kettejük között áll, avagy inkább Nola zavarja Chris és Chloe „idilli” életét?

A szereplők egytől egyig angolok, így hitelesebben prezentálják az angol felső középosztály életvitelét. London tökéletes helyszín a dráma számára. Egyszerre komoly arisztokratikus, és finom kulturális. A zenei élmény felemelő. Az opera betétek gyengéden cirógatják hallószerveinket, miközben végigvezetnek a film fontos momentumain. Többször felfedezhető visszautalás korábbi eseményekre, melyek akkor még inkább tartalmat, és értelmet nyernek. A szövegkönyv alapjaiban véve mély alkotás, ezt pedig színészi játékkal felvértezve olyan elegyet kapunk, melyet elengedni a fülünk mellett vétek lenne. A keretes szerkezet pedig egyszerűen zseniális választás a Match Point részére. Hiszen igazi műalkotásról van szó. És nem csupán a zene, a rendezés, a színészi alakítás, a vágás és a környezet, de a történet, és annak feldolgozása, bemutatása miatt is.

Kihagyhatatlan mindazoknak, akik szívesen gondolkoznak el műveken. Akik szeretik a művészi jellegű-, és nem csupán a művészfilmeket. Valamint ajánlom mindazoknak is, akik szívesen hallgatnak, illetve néznek tartalmas párbeszédekkel, komoly mondanivalóval bíró filmeket.

Match Point előzetes:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...