
1939-et írunk, Guido(Roberto Benigni), a zsidó könyvesbolt tulajdonos sajátos módon cserkészi be a fiatal tanárnőt, Dorát. Mintha a sors is úgy akarná, hogy ők ketten összejöjjenek, amikor pedig nem, akkor a roppant agyafúrt Guidó tesz róla, hogy minden isteni kinyilatkoztatásnak tűnjön, s ezt igen nagy sikerrel űzi. Már érezni lehet, hogy nincs minden rendben az olaszoknál, aztán már 41-et írunk, és a világ feketébe borul. De az élet attól még folyik tovább.
Az élet abszurd, erre a végkövetkeztetésre idővel minden ember eljut. Nem akarunk mély filozófiai értekezésbe kezdeni, ezért tényként szögezzük le, hogy a végletek és ellentétek nem léteznek egymás nélkül, s ezúton egyenértékűek. Ez a patafizika, a különbséget pedig csak az erkölcsünk vagy a fantáziánk határozza meg, de az meg korlátolt és változó. Schopenhauer a pesszimista filozófusok legje sem véletlenül jelenik meg a filmben, aki hűen követi a Voltaire féle gondolatmenetet: „Mi az optimizmus? Konokul azt állítani, hogy minden jól van, amikor rosszul vagyunk”. Guido sem tesz másként, viszont ez még nem jelenti

Felejthetetlen jelenet, amikor Guido szónoklatot tart az árja fajról, vagy amikor Dora anyja és vőlegénye az oktatásról diskurál. A munkatáborban pedig Guido fut össze egy ismerős doktorral, aki egy találós kérdéssel szolgál neki. A történet második felében folyamatosan köszönnek vissza ezek a korábban épphogy csak említést kapó tárgyak, momentumok. A doki mellett Robin Hood, az autó, a tojások, Petrarca, Schopenhauer, az ellenszenves osztályvezető, a zuhany, a kalapos ismerős és még sorolhatnánk. Szerteágazóan komplex történet, üresjáratok nélkül.
Szóval ez van. A élet éppen olyan, amilyenné tesszük.
A szép pedig, csak egy szó.