The Hunger Games-Az Éhezők Viadala (2012)

csütörtök, április 05, 2012 Bejegyezte: D. E.
Mit tennél meg az életedért? Megölnéd a barátod? Gyerekeket gyilkolnál? Természetesen nem. Mondjuk mi. Katniss Everdeen egy olyan társadalomban él ahol ezt muszáj megtennie. Nemcsak magáért, a családjáért is.



Amikor kötelező olvasmány volt A Legyek Ura ura, én imádtam. Kezembe került a Battle Royale és faltam a sorait, benyomtam egy nap alatt. Azóta hiányt érzek ebben a témában és bár voltak próbálkozások (Truancy), egyik sem közelítette meg William Golding vagy Takami Kósun regényét. Mostanában szóltak, hogy van egy Suzanne Collins trilógia, mely hasonló témát dolgoz fel és az első rész éppen most megy a mozikban. Nem tudom, ezekről a tinidivat olvasmányokról én mindig lemaradok ( a Twilight sorozattal is így volt ez, de azt azóta sem voltam hajlandó elolvasni). Szóval kellettek nekem a Suzanne Collins könyvek és két nap alatt kivégeztem mind a hármat. Nem azért, mert olyan jó volt, hanem a kamasz közönségnek szóló egyszerű megszólítási mód és a nem túl bonyolult, helyenként kidolgozatlan cselekmény miatt. Mindenesetre annyit elért, hogy úgy érezzem el kell jutnom a végéig. Amúgy a könyv olyan, mintha a Battle Royale és a Twilight (az első rész feléig bírtam) gombóccá gyúrása lenne. Előbbinél rosszabb, utóbbinál csak jobb lehet... A  serdülőknek hozzájuk hasonló új bálványt adott, az örökké önmagát marcangoló főhős,az átlagos lány Katniss személyében, aki sosem tudja eldönteni, hogy amit tesz az jó vagy hasznos-e, önmagáról torz testképet alkot és két fiú között vívódik folyamatosan. Viszlát Bella, helló Katniss!
Miután tehát végeztem a könyvvel, utána néztem kicsit a filmnek. Mindenhol jó, nyolc pont körüli értékelést kapott, úgyhogy beneveztem egy barátommal mozijegyre. Már három nappal előre lefoglaltam a jegyet és tűkön ülve vártam, hogy milyen jó lesz. Nem volt az, bár a BR filmet üti...

Ez csak amiatt volt érdekes, hogy a könyvet össze tudjuk hasonlítani a filmmel, de most térjünk a lényegre.
Ebben a disztópiában pár száz évvel utánunk járunk. Bolygónk nagy részét elöntötte a víz és csak Észak-Amerika bizonyos területei maradtak szárazon. A helyszín Panem, melyet a Kapitólium irányít. Panemet 13 körzetre osztották, melynek szinte összesében nyomorognak az emberek, csak a Kapitólium lakói dúskálnak a földi javakban,melyeket a szegényebb kerületek lakóival termeltetnek meg maguknak. Miután a 13. körzet fellázad a Kapitólium nukleáris támadással megsemmisíti, a többi körlet lakói számára pedig elrendeli az Éhezők Viadalát, mely minden évben a lázadásra emlékezteti őket.
Az Éhezők Viadala az Aratás napjával kezdődik, amikor minden kerületből egy fiút és egy lányt (12-18 közöttiek) kiválasztanak azért, hogy élethalálharcot vívjanak egymással. Tehát 24 embernek kell egy arénában megküzdenie és a végén csak egy maradhat.
A 74. viadalon Katniss Everdeen hugicája Prim lesz kerületük női kiválasztottja. Katniss  egy percig sem habozik, azonnal felajánlja magát helyette, pedig tudja, hogy az arénában biztos halál várja. Ezután kisorsolják a másik kiválasztottat; a népszerű és kedves Peeta Mellarkot. Katniss és Peeta elkezdenek felkészülni a versenyre, időközben pedig próbálnak nem nagyon összebarátkozni, hiszen ha eljön az idő nekik is végezniük kell egymással.
Ugye érdekesen hangzik? Mekkora becsapás...Ezek voltak a film első percei amikor még reménykedtem. Aztán semmi.Akcióra ne számítsunk legalább egy órán keresztül. Ez a rész szól arról (muhaha amerikanizált BR) amikor a főhősök lábát legyantázzák (?) és kiszedik a szemöldöküket, hogy minél csinibben mutassanak a nagy megmérettetésen. Oké ez a könyvben is így volt vagy száz oldalig, na de ne már. Minden versenyző szép ruhákban vonulgat, apró ámde hiteltelen jeleneteket látunk arról, hogy mennyire örülnek pár falat kajának. Megismerjük a Woody Harrelson alakította Haymitch-t (hahh végre egy húzónév) és a riasztó külsejű Effie-t ( Elizabeth Banks). Ők mentorálják (?) hőseinket a viadal kezdetéig.
Majd amikor már befaltuk a pop-cornt, lehúztuk a kólát és ügyes-bajos dolgaink miatt fészkelődni kezdenénk megkezdődik AZ ÉHEZŐK VIADALA. Na végre...
Csitítgatom mellettem ülő társamat, hogy most fog beindulni. Másik oldalamon egy pár. A srác folyamatosan röhög, mondván ilyen szart még nem látott. Sebaj, jön a harc innen már csak jó lehet.
Mégsem... Az akcióból és a halálból a folyamatos kamerarángás miatt semmit nem látunk. Nem tudom, hogy ez a korhatár kicselezésére irányuló kísérlet akar lenni, de mindenképpen rettenetes.  Nagyon kevés a nagytotál és sokszor hiányzik a szemszög. Örültem volna ha mikor a szereplők megérkeznek a Kapitóliumba és az egyik felkiált; "milyen hatalmas!", az nekem is megvan mutatva. 
A jelenetek sokszor érthetetlenné válhatnak olyan nézők számára, akik a könyvet nem olvasták. Nevetséges szituációkat hoz a vágás és a  technikai forgatókönyv is. Ilyen például az amikor valaki ül a fán, alatta nagy csoport akik megakarják gyilkolni. Utánamászni nem tudnak, mert túl nehezek, ezért rálőnek nyíllal, amihez bénák. Ezt még el is hinném. Ám amikor látom azt, hogy a fa alatt lévő egyik hölgy egy gyíkot kétszer is eltalál dobókéssel akkor már szívom a fogamat, hogy hagyjuk már... Miért nem szedte le? A jelenet jó lett volna , de nem ilyen sorrendben. Ennyi.
Nekem a legtöbb karakterrel nem sikerült együtt éreznem, még Katniss sorsa sem tudott meghatni ugyanis vagy a színészi játék vagy a jellemábrázolás volt rossz. Peeta (Josh Hutcherson), aki egyébként a könyv egyik legszimpatikusabb alakja, itt néha kifejezetten idegesítő. Katniss (Jennifer Lawrence) pedig nem sok arcjátékot mutat. Üdítő színfolt a már említett Woody Harrelson és a színes bőrű kislány Amandla Stenberg.

A film erős bírálatot fogalmaz meg mai fogyasztó társadalmunkkal szemben. Burkolt üzenetet hordoz magában a média erősen butító, leépítő és demoralizáló hatásairól.  Valóban hasznos lehet a fiatalok számára, ha nem csak a csillogó vámpírlényeken agyalnak, hanem azon is mire megyünk a pénz és a hatalmaskodás okozta önámítással, de én még mindig egy olyan író/forgatókönyvíróra várok aki ezt értelmesebben feltudja dolgozni.Persze, lehet csak ez az egy módja van, hogy szélesebb körben is eljusson az infó és dicséretre méltó, hogy vannak akik próbálkoznak ezzel.

Ha megfeszülök se tudok erre a filmre nyolcast adni, pedig nagyon szerettem volna. Szurkolok a folytatásnak, hátha addigra összeállnak a dolgok. Addig dobok egy hatost, reménykedve abban, hogy a rajongók nem köveznek meg.
Az Éhezők Viadala előzetes:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...