Ki emlékszik vajon arra, hogy 2008 ban mikor kijött a Taken azért aggódtak mert Liam Neesonnal "nem lehet akciófilmet eladni", és erre tessék, hogy megváltozott a szemlélet azóta. Nos a Grey nem akciófilm. Kalandfilmnek is nehezen nevezhető bár megtalálhatóak benne az ismeretőjegyek. Leginkább egyfajta pszichodráma/thriller, ami romantikus (a szó eredeti értelmében) környezetben játszódik.
Egy alaszkai olajfúrótorony munkásai hazamenetel közben repülőgép-balesetet szenvednek. A néhány túlélő, köztük John Ottway (Liam Neeson), akinek az volt a munkája, hogy elhárítsa a vadállatok által nyújtott fenyegetést melyek a munkásokat fenyegetik. Most egyedül a vadonban válaszút felé kényszerülnek. Ott maradnak a roncsnál és megvárják a segítséget, ami kétséges, hogy jön, vagy útra kelnek, hogy kiutat keressenek Alaszka hómezőiről.
A történet alapjaiban jónak mondható. Nem egy sikerfilmet láthattunk már hasonló témában és környezetben, melyek közül egyet még meg is említenek egyfajta utalásképpen. Ám a megvalósításban vannak hibák.
Vegyük sorra a dolgokat:
Marc Streitenfeld zenéje remekül passzol az adott szituációkhoz, egyfajta érzelmi túltöltődést ad a nézőnek, már-már Hans Zimmeri magaslatokig jut. A színészek játékára sem lehet panaszunk, ha eltekintünk attól, hogy a főszereplőn kívül szinte senkinek nem alapozták meg a háttértörténetet és még a főszereplőé is csak a legvégén derül ki, ha a szemfüles néző felfigyel rá.
Viszont alapjaiban az egész marketing rendszere a Grey-nek egy kudarc. Az összes plakát,előzetes,és egyéb beharangozó eszköz a film utolsó 2 percére épít. Ami megjegyzem nem rossz, sőt szerintem is az a legértékesebb rész a filmből, csakhogy így félre vezetik a nézőt,amikor az leül a vászon elé megnézni és azt várja, hogy itt most Liam Neeson belendül és szétkap puszta kézzel pár jól megtermett farkast.
A cselekmény története lassú és vontatott. Nem rágja a néző szájába a dolgokat. Első megnézésre komoly valószínűsége van annak, hogy igen nagy fehér foltok maradnak az ember fejében utána. Ám ez csak elsőre tűnik így,utólagos megnézések után kikristályosodik a helyzet.
Mindezek mellett a film kapkod, pedig van ideje (117 perc). Eleinte megpróbál minden túlélőnek kialakítani egyfajta
saját szemléletmódot, ám a
végére ez a vonal elhalványodik. ( Sőt 2 szereplőné majdhogynem ugyan azt a
végjátékot játsszák be ami elrontja az addig gondosan felépített karaktereket.)
A történet fontos része a farkasfalka, ami üldözőbe veszi a túlélőket a területüket védelmezve. Ez a dolog így önmagában rendben lenne. De
akkor miért nem tudták megcsinálni a farkasokat normálisan? Elég röhejesre sikeredtek. A thriller
vonalat erősítik ez tény, de eléggé Pitonos, elpusztíthatatlan lényeknek akarja
őket beállítani a film, kb 150kg-os bernádhegyi alkattal, ami valjuk be
nem igazán hiteles főleg abban a környezetben amiben élnek.
Ezeken kívül még fel lehet figyelni a rendkívüli számú bakira amire még azok is felfigyelhetnek akik alapjaiban nem szokták az ilyesmit észrevenni. Odafigyelhettek volna jobban is a készítők az olyan apróságokra minthogy, ha kimegy valaki a jeges folyóból amiben 10 percig úszott akkor utána nem szárad meg a ruhája -10 fokban 2 perc alatt.
"Once more into the fray
For the last good fight I’ll
ever know
Live and die on this day
Live and die on this day"
"Még egyszer a harcban
Az utolsó harcban amiben részt veszek
Élek és meghalok ezen a napon
Élek és meghalok ezen a napon"
Alábbi idézet elsőre nem tűnik sokat mondónak, de nagyon is fontos szerepe van a filmben. Egyfajta szállóigévé válik és megfogja a nézőt.
A lezárás mint már említettem viszont zseniálisra sikeredett. Bár biztos vannak, akik nem így vélekednek róla, de így még egy esetleges folytatás sem lehet annyira kizárva bár nem hiszem, hogy a film akkora siker lesz, hogy ezen elgondolkozzanak a készítők.
A fehér pokol feliratos előzetes:
Magyar premier Március 12. Mindenképpen ajánlom, idei
felhozatalban elég erős nyitásnak számít, de ne érjen csalódás senkit, ha nem egy pörgős kalandfilmet kap.