Új szerkesztőnk Eszter első kritikája!
Nagy várakozással álltam neki ennek a filmnek. Végre egy jó kis művészfilm a sok bárgyú akció és a rengeteg „ szexbe torkollik a jó barátság” típusú romantikus vígjáték után. Ekkorát azonban talán akkor csalódtam utoljára, mikor világossá vált, az a mókás kis kövér ember a piros ruhában nem a Télapó, hanem apu esetleg nagybácsi, rosszabb esetben bajszos szomszéd néni.
Nagy várakozással álltam neki ennek a filmnek. Végre egy jó kis művészfilm a sok bárgyú akció és a rengeteg „ szexbe torkollik a jó barátság” típusú romantikus vígjáték után. Ekkorát azonban talán akkor csalódtam utoljára, mikor világossá vált, az a mókás kis kövér ember a piros ruhában nem a Télapó, hanem apu esetleg nagybácsi, rosszabb esetben bajszos szomszéd néni.
Tehát, adott egy kisvárosban
felnevelkedett, mára rohanó üzletember életmódra váltott férfi , Jack(Sean Penn) , aki öccse korai halálának évfordulóján visszaemlékszik
hányattatott gyermekkorára, a családot vasszigorral kézben tartó, sokat dolgozó
tengerész tiszt apjára (Brad Pitt),
és az apai terrort tétlenül néző anyjára (Jessica
Chastain).
Jack tipikus kamasz, fel is veti
a korral velejáró kérdéseket, miszerint „apa miért nem voltál otthon?”, „anya
miért nem figyeltél rám?”. Nem mellesleg az egész film rengeteg kérdést vet
fel, amelyeket aztán megválaszolatlanul hagy.
Hogy mi volt ezzel Terrence
Malick rendező célja? Na ezt is csak ő tudhatja. Remek példa ez arra amikor
a rendező nem a nézőnek, hanem saját magának készít filmet. Olyan, mintha a rendező álmaiba tekinthetnénk
egy kicsit. Lehet persze azzal jönni, hogy kult-, meg művészfilm, de igazából
ezt manapság minden nézhetetlen alkotásra rá lehet fogni, amely kicsit is
elvont, esetleg szürrealista jegyeket tükröz.
Azt azonban el kell ismerni, hogy
a film gyönyörű,egy vizuális ínyencség , zseniális az operatőri munka, amit a
vágásról már nem tudnék elmondani. Sok a jumping cut, helyenként zavaróan remeg
a kép, nyilván szándékos volt a gondolatok és emlékek megjelenítése miatt, de
úgyérzem a nézőnek kicsit sok már ez a követhetetlen cselekmény és képsorok
mellett. A játékidőt, az előzőleg
felsorolt okok miatt soknak találtam, mire a film végére jutsz, úgy érzed
magad, mint aki legalább nyolc óra szellemi munkát végzett.
A történet össze-vissza ugrál az
időben, az ősrobbanástól Jack gyermekkoráig, a dinóktól Jack anyjának természetéig.
Sosem tudhatod mikor/hol is vagyunk éppen. Tényleges cselekmény igazából a
negyvenedik perctől indul be, odáig azonban a dialógok minimálisak. Brad Pitt
hitelesen adja az apa figurát, amin azért nem lepődünk már meg, csak elismerő
bólintással nyugtázzuk, Penn rajongói azonban ne várjanak sokat, hiszen a
színész csak percekre bukkan fel a filmben és akkor sem említésre méltó, bár
kétlem hogy a ráosztott szerepből bárki többet
kihozott volna. Kellemes meglepetés az édesanyát alakító Jessica
Chastain játéka, aki eddig főként színházi szerepeket vállalt.
A filmet főként azoknak
ajánlanám, akik szeretnek elmélkedni a mit/miért típusú kérdéseken, díjazzák a
csodálatos természetes látványt, nem a Transformers féle Megan Fox ugrál az
autókon típusú csodatechnikára gondolok, és szeretnének egy délután nyugisan,
egy erőszakmentes filmen bepihenni.
Az élet fája előzetes: