A vígjáték iparban nehéz
maradandót alkotni manapság. Klisé- és ismétlődő poénhegyek határozzák meg ezt
a műfajt, így az embernek már gyakran kedve sincs belefogni egy újabb mókásnak
ígérkező történetbe. Ilyen gondolatokkal a fejemben kezdtem neki én is David
Dobkin legújabb művéhez. Útravalóul csak pozitív visszajelzéseket kaptam az
ismerősöktől, míg mindenki barátja, az internet eléggé negatívan állt hozzá a
Testcseréhez… végül vegyes érzésekkel pillantottam meg az első képkockákat
(amik rövid időn belül szereztek nekem pár gusztustalanul nevetve sírós
percet).
Vajon miről is szólhat a film?
Nem hiszem, hogy sokan feltették maguknak a kérdést, hisz a téma nem meglepő és
még csak nem is új, de mindenképpen mulatságos. Rengeteg hasonlót láttunk már,
és itt sem volt másképp. A lehető legkülönbözőbb életfelfogással és életmóddal rendelkező
két barát, Dave (Jason Bateman) és Mitch (Ryan Reynolds) egy mámoros éjszaka
után arra a következtetésre jutnak, hogy irigylik egymás életét, így egy
kevésbé váratlan fordulat közepette testet cserélnek. A másnap nem csak
kellemetlenül, de hatalmas meglepődéssel indul. A keményen dolgozó családapa és
a nőcsábász színész egymás bőrében ébred, majd rövid szemtörölgetés után
egymáshoz rohanva próbálja megtalálni a magyarázatot a kicsit sem reális
fordulatra. A kínos szituációk ontják magukból a poénokat, amiket kisebb
hozzáértéssel könnyen előre kikalkulálunk, mégis hangosan nevetünk ezek
bekövetkezténél.
Sokszor töprengtem már ilyen körülmények
fennállása esetén, hogy a rengeteg hazudozást elkerülendő, miért nem vallják be
a szereplők szeretteiknek a valóságot. Most megkaptam a választ: Dave és Mitch
első útja a szerető feleséghez vezet, akinek kerek perec elregélik a zavarodott
férfiak az igazságot. A reakció az első újdonsággal szolgáló esemény: Dave
felesége, Jamie (Leslie Mann) nem hisz nekik, és mintha mi sem történt volna,
otthagyja a két elmeháborodottat. Miután az is kiderül, hogy az egyetlen kiutat
jelentő „elvarázsolt szökőkutat” elszállították egy ismeretlen helyre, hosszas
fejtörés után kénytelenek elvállalni egymás feladatait, nincs mit tenni. Dave
éppen a kinevezéséhez vezető út legfontosabb tárgyalására készül(ne), miközben
Mitch élete első (pornófilm) főszerepét kapja. Innentől kezdve a tényleges
testcsere természetesen továbbra is gondoskodik a poénokról, amik kézenfekvőek
ugyan, de a körítés tud még meglepetéseket okozni. A gyereknevelés is tartogat
kellemetlen pillanatokat az eddig szinte gyerekként élő Mitchnek, akárcsak a
karót nyelt ügyvédnek a laza, céltalan és szexuálisan túlfűtött léhűtőség.
A férfinézők nagy örömére a házas
Dave fejét fájdító gyönyörű titkárnő, Sabrina (Olivia Wilde) karaktere is
feltűnik, hogy tudtán kívül nehezítse meg az ügyvéd úr dolgát. Ebből adódóan
következhet is a megingás körüli mizéria, a szokványos konfliktusok és
nehézségek, a házasság pro és kontrája, valamint Olivia Wild majdnem meztelen
teste, ami nagy valószínűséggel nagyon megdobta a film sikerét.
A Testcsere alapvetően nem
rugaszkodik el a sablontól, talán csak az abszurd és főként szexuális töltetű
poénbombák zaklatják fel a nevetni vágyó néző lelki világát. A sokaknak talán
ízléstelennek vélt humor nekem speciel üdítő volt, bár ezt talán ráfoghatom a
deviáns lelkületemre, hiszen a legtöbb vélemény nem egyezik az enyémmel ezek
kapcsán. Akármennyire kiszámítható és ismerős a sztori, a mondanivalója célba
talált nálam (már amit egy vígjáték esetében elvárhatunk). Az alapötlet ismerős
csengése nyilván sokat vesz el a film értékéből, de egy nyugodt kis estén mégis
elszórakoztatja a kevésbé gyenge gyomrú és érzékeny közönséget.