Tarr Béla Ezüstmedvét kapott Berlinben

szombat, február 19, 2011 Bejegyezte: jangamen
Az Aranymedvét az iráni Aszgar Farhadi kapta február 20-án, a 61. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál zárógáláján, ahol a film tucatnyi szereplőjét is díjazták. Tarr Béla a Zsűri nagydíját kapta, ami azért is nagy dolog, mert magyar filmet utoljára 1993-ban ért medvével járó megtiszteltetés. A nagyjátékfilmes versenyprogramban idén 16 alkotás versengett a fődíjért.

"Egybehangzóan választottuk ki a legjobbakat a hihetetlen mezőnyből, nem volt sok vita" - jelentette be Isabella Rossellini a nemzetközi zsűri elnöke az este hétkor kezdődő díjátadó elején.


Aszgar Farhadi iráni rendező Nader and Simin: A Separation című, csütörtökön vetített filmje kapta az Aranymedvét. A díjat a rendező anyanyelvén köszönte meg. Nemcsak azért kapta a fődíjat, mert filmje az iráni társadalom osztálykülönbségeit és vallási hagyományait tárja fel, hanem mert az idei fesztivált Dzsafár Panafi miatt iráni Berlinaleként emlegették.
A díjátadó is az iráni filmművészet jegyében zajlott: a díjesőt megelőzően Dzsafár Panafi székét állították a színpadra tiltakozásképp, miután a rendszerellenes propagandatevékenység címén a hat év börtönre ítélt rendező nem tudott a fesztiválon zsűritagként megjelenni.

"Mikor már úgy tűnt, az iráni rendezők számára lehetetlen, hogy a cenzúra falán átlépve sokatmondóan fejezzék ki magukat, Farhadi filmje épp az ellenkezőjét bizonyítja" - írta a filmről a Hollywood Reporter.

Tarr a zsűri nagydíját kapta

A Zsűri Nagydíját kapta Tarr Béla A torinói ló című alkotásért, de nem mondott a színpadon köszönetet, csak a mikrofon előtt elhaladva levonult a színpadról. A díj nekünk azért nagy dolog, mert Ezüstmedvét itt utoljára Szabó István kapott 1993-ban. Az idei versenymezőnyben egyébként alig akadt más nagy, Cannes-ban vagy akár Berlinben díjazott rendező. Tarr eddig a berlini Caligari-díjjal és zsűrielismeréssel rendelkezett.
Azt, hogy a magyar rendező medvében részesül, már onnan tudni lehetett, hogy péntek este visszahívták Berlinbe. Épp akkor, amikor a díjkiosztó előeseményén, a kritikusok gáláján Fred Kelemen, Berlinben élő operatőre vette át helyette a a nemzetközi filmkritikusok szövetsége által megítélt Fipresci-díjat a filmért.

A Berlinalen jól fogadták a magyar filmes eddigi legradikálisabb munkáját a február 15-ei, keddi világpremieren. Egy apa és lánya elhagyatott életének kompromisszumok nélküli portréjaként emlegették, amiben a Tarr-filmekre jellemző elemek, a hosszú snittek és a kevés dialógus az eddiginél is erősebben jelen voltak. A Variety a hiábavalóság apokaliptikusan sivár kiáltványaként mitizálta a két és fél órás mozit. Az esélylatolgatásnál pedig maximum a film zsűri és sajtóvetítésének délutáni időpontja miatt aggódott a Berliner Zeitung.

Díjak még

A nemzetközi zsűri a legjobb rendezőnek járó Ezüstmedvét Ulrich Kohlernek adta a Sleeping Sickness című filmjéért. A legjobb női alakításért járó Ezüstmedvét megosztva kapták a fődíjas iráni versenyfilm női főszereplői: Farhadi Sarina, Bayat Sareh és Hatami Leila. A legjobb férfi alakításért járó díjat az iráni film összes férfiszereplője kapta együtt
(origo)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...