Percekig tartó tapssal fogadta a nemzetközi sajtó és a fesztiválközönség Kocsis Ágnes legújabb filmjét a 63. cannes-i filmfesztiválon. A Pál Adrienn című alkotás világpremierjét vasárnap tartották a világ egyik legrangosabb filmes seregszemléjének második legjelentősebb, az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű versenyprogramjában. A rendezőnek és a film többi alkotójának, valamint szereplőinek sokan gratuláltak a díszbemutatót követően a Fesztiválpalota folyosóján.
Kocsis Ágnes elmondta: úgy érezte, a közönség nagyon jól fogadta a filmet; nevettek, amikor a film úgy kívánta és érezhető volt a teremben a csend, amikor olyan jelenet volt a történetben.
A Pál Adrienn című alkotást a bemutató előtt vette meg egy nemzetközi forgalmazó, így Cannes-ban jelentős reklámot kapott: szaklapokban, óriásplakátokon hirdetik. A vetítést követően pedig Kocsis Ágnes tucatnyi interjút adott a nemzetközi sajtó képviselőinek.
A különös hangulatú, valamivel több mint kétórás film Piroska, egy túlsúlyos, érzéketlenné vált ápolónő története. A nő az elfekvő osztályon dolgozik, életét körbefonja a halál. Egy nap elhatározza, hogy megkeresi régen elvesztett gyerekkori barátnőjét, Pál Adriennt. Felkeresi régi ismerőseit, s miközben a velük folytatott beszélgetések nyomán saját emlékeit próbálja összegyűjteni, lassanként bukkan Pál Adrienn nyomára, és találja meg önmagát az ellentmondásos utazás során.
A főszereplő önmagára találása mellett a rendezőt elmondása szerint elsősorban az érdekelte, hogyan is működik az emlékezet, amely nagyon szubjektív dolog: teljesen átszűrjük és átformáljuk a valóságot a személyiségünkön, s ezáltal a közös emlékek is egész másképp élnek egyes emberekben - mondta a rendező.
A főszereplő túlsúlyossága pedig szándéka szerint egy újabb réteget is adott a történethez: a kövér embereket diszkriminálják, sok az előítélet velük szemben, és ezáltal érzékenyebbé is válnak. Piroska önmagára találása egyben szól mások elfogadásáról is. "Ha megértjük, hogy az emlékezet mennyire szubjektív dolog, akkor hirtelen már nem is lesz annyira fontos, hogy mások milyennek látnak minket, illetve nem akarunk annyira másoknak megfelelni, hanem merünk önmagunk lenni" - tette hozzá Kocsis Ágnes.
A film főszerepét Gábor Éva, a MTI korábbi munkatársa, jelenleg rádiós hírszerkesztőként dolgozó amatőr színész alakítja. Partnerei: Znamenák István, Horváth Ákos, Pokorny Lia, Hegyi Izabella.
"Piroska életéből mindenki találhat olyan részt, amelyből ráismerhet a süteménybe zárt félelmeire, keserűségére és szorongásaira" - hangsúlyozta a főszereplő. Példaként említette az evésbe menekülést, a monoton vagy éjszakai munkát. A történet kulcsa Gábor Éva szerint az, hogy Piroska azáltal, hogy el tudja magától engedni az elvesztett barátnőjét, megtalálja önmagát. "Anélkül, hogy ténylegesen megtalálná Pál Adriennt, a gyerekkori emlékek felidézésével kicsit visszatalál önmagához" - tette hozzá.
A Pál Adrienn Kocsis Ágnes második filmje, magyar-holland-osztrák-francia koprodukcióban készült. Forgatókönyvét a rendező férjével, Andrea Robertivel közösen írta, aki állandó alkotótársa. Az operatőr Fillenz Ádám volt.
(forrás: MTI)